Sedan jag startade Logistikpodden har jag fått många frågor om vilken utrustning jag använder mig av, vilken programvara jag edtitetar i etc. Jag är själv nybörjare och aspirerar inte på något sätt på någon som helst expertstatus vad gäller dessa grejer. Jag lär mig nya saker varje gång jag spelar in, varje gång jag redigerar.

När jag bestämde mig för att starta Logistikpodden (hösten 2014) frågade jag mina vänner i Teknikbubblan på Facebook (en grupp bestående av, milt sagt, teknikintresserade medlemmar), senare blev jag även medlem i Podcastbubblan och där fortsatte mitt frågande. Jag fick hjälp av otaliga mycket kunniga och generösa experter som gav mig råd och stöd i mina val av utrustning och mjukvara.

Jag bestämde mig tidigt för att satsa på bra grejer rent ljudmässigt och fastnade för den smått fantastiska Zoom H6 – en portabel 6-kanals inspelningsmaskin. Zoomen har i standardutförande 4 st XLR-ingångar med fantommatning (man kan ansluta proffsmikrofoner). Man kan dessutom ansluta mikrofoner med phonoplugg, dock kan det i vissa fall krävas adapter, se nedan. På Zoomen kan man sätta olika moduler. Det som följer med är en XY-mikrofon för stereoupptagning av till exempel konserter samt en rund mikrofon för tal/sång etc. Man kan köpa till en riktmikrofon (s.k. shotgun) samt två extra XLR-portar. Alla inspelningar lagras på ett SD-kort och Zoomen kan även kopplas till en dator för att antingen föra över filer eller fungera som ett externt ljudkort (då kan du få in 6 kanaler direkt in i datorn).

ZoomH6

Zoom H6 med XY-mikrofonen på…

...och med den runda mikrofonen på.

…och med den runda mikrofonen på.

Det ska sägas att jag inte har provat några andra alternativ än denna, men jag är mycket imponerad av kvaliteten hittills.

Då kommer vi till det här med mikrofoner. En veritabel djungel för den oinvigde.  Och med ibland oklar koppling mellan pris och kvalitet (på pappret i alla fall).

För bästa ljud rekommenderar alla en dynamisk studiomikrofon, gärna upphängd i en elastisk vagga som dämpar stötar och med ett puff- och popfilter som hjälp. Det må så vara. Men Logistikpodden spelas in på många olika ställen, ofta besöker jag intervjuobjekten. Att bygga upp en studiomiljö känns alltså inte särkilt realistiskt, framförallt med tanke på de summor som måste läggas för att få till en hyfsad nivå.

Jag bestämde mig därför för att försöka hitta en portabel, good enough-lösning och valet föll på två myggor, ATR3350 av Audio-Technica. Långt ifrån de bästa på marknaden och också långt ifrån de dyraste. Fördelarna med dessa är att de är portabla, låter OK samt att de har en lång sladd som gör att du kan micka upp olika delar/personer utan att man sitter för nära och tar upp varandras ljud.  Nackdelarna är att de låter OK (men inte mer), att de har en lång sladd  (bökig att hantera) samt att de inte är dynamiska och att de har en tendens att spela in mycket mer än det som intervjuobjekten säger. Men value for money är det oavsett.

Alla prylar

Alla prylar

För att kunna koppla in mikrofonerna i Zoomen behövs adaptrar. Jag har försökt med billiga phonoadaptrar från Siba, Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjell & Co och Clas Ohlson. Glöm dessa. Om ni överhuvud taget får dem att fungera så låter det skit. Istället satsade jag på Rødes prylar (mycket högre kvalitet). Dels har jag två st VXLR för att plugga in mikrofonerna i Zoomen. Dels har jag investerat i en SC6 och två SC4. De två sista används inte med Zoomen. Med dessa kan jag plugga in mikrofonerna i min iPhone eller iPad istället för en ultraportabel lösning (om än utan möjligheter att efterredigera varje spår).

Redigering, således. Det finns många möjligheter därute. Jag är inget proffs, långt därifrån, och kan antagligen alldeles för lite om ljud för mitt eget bästa. Efter rådfrågning i Podcastbubblan fastande jag för open source-programmet Audacity. Det är inte snyggt, men väldigt, väldigt kraftfullt och det finns på nästan alla plattformar inklusive OSX.

Redigering i Audacity

Redigering i Audacity

Mitt mål är att behöva redigera så lite som möjligt, i princip bara filtrera bort lite brus, fixa lite kompression och kanske nivåjustering. Jag gillar inte att klippa bort grejer och vill hellre att det ska kännas ”live”. Totalt lägger jag kanske 10-20 minuter på att redigera ett avsnitt och då ingår processtider.

Detta var alltså min utrustning. Jag kommer att uppdatera denna sida allt eftersom jag förändrar teknikparken, naturligtvis.

Vad gäller ljudkvaliteten tar jag tacksamt emot feedback och tips på hur jag kan göra det bättre.

Uppdatering:

Jag har sedan en tid uppgraderat min utrustning med nya mikrofoner samt stativ. Mikrofonerna är de klassiska Shure SM58 (världens mest sålda sångmikrofon). Anledningarna till att jag valt dessa är att:

  • De är stryktåliga
  • De har bra ljudkvalitet
  • De klarar bullriga miljöer bra (vilket leder till nackdelen att man måste sitta ganska nära)
  • De är snygga

Genom att lämna myggorna bakom mig har jag blivit tvungen att använda mig av stativ. Jag har lite olika varianter, men de jag använder mest har jag köpt på Aliexpress och mikrofonerna på Gear4Music:

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.Required fields are marked *